نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2543
-
الف
+

«مشهد»، مرکز فعالان فارسی زبان ایران،افغانستان و تاجیکستان می شود

موسسه فرهنگی هنری فارسی زبانان(آیتا) با هدف ساخت فضایی برای حضور فعالان ادبی، فرهنگی و هنری میان ایران، افغانستان و تاجیکستان ایجاد می شود.

به گزارش آی فیلم 2، «آیدا مهربان» سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شاروالی(شهرداری) مشهد از ایجاد موسسه فرهنگی هنری فارسی زبانان(آیتا) با هدف ساخت فضایی برای حضور فعالان ادبی، فرهنگی و هنری میان سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان خبر داد.

«آیدا مهربان» در حاشیه بازدید از موسسه فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (آیتا) در خصوص اقدامات شاروالی(شهرداری) مشهد در حوزه ارتباطات بین‌المللی گفت: برقراری ارتباط میان کتابخانه‌ها، موزیم ‌ها و مراکز فرهنگی سه کشور و سایر فارسی‌زبانان ساکن در اقصی نقاط جهان از اهداف تأسیس موسسه فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (آیتا) است.

وی ادامه داد: براساس سیاست‌های شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش ارتباطات مشهد با دیگر کشور‌های فارسی‌زبان، مقرر شد در این اقدام، مشهد مقری فرهنگی در حوزه ادبیات فارسی‌زبان بین سه کشور و دیگر کشور‌های فارسی‌زبان گردد.

مشهد میزبان فرهنگی فارسی زبانان دنیا است

بانو مهربان در خصوص هدف تأسیس این موسسه تصریح کرد: این موسسه قرار بوده محلی برای اقدامات مشترک سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان باشد. ITA به انگلیسی هم ابتدای نام انگلیسی این سه کشور است. عالی‌ترین رکن این موسسه، هیئت‌وزیران معرفی‌شده از سوی سه کشور خواهد بود. آن‌ها دبیر کل را انتخاب کرده و موسسه آغاز به کار می‌کند.

وی ادامه داد: تقویت پیوند‌های فرهنگی، علمی بین ملت‌ها و همکاری در زمینه‌های تاریخ و ادبیات، ترویج هنر‌های اصیل ملی و بومی، کمک به توسعه فعالیت‌های فرهنگی، حمایت از ایجاد و گسترش رشته‌ها و احیای آیین‌های مشترک بین سه کشور و سایر فارسی‌زبانانِ ساکن در اقصی نقاط جهان از اهداف تأسیس این موسسه است.

بانو مهربان افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و علمی مشترک، معرفی میراث فرهنگی مشترک، انتشار مجله‌های ادبی، همایش‌ها، جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی، تقویت همکاری بین دانشگاه‌ها، تجلیل از نام‌آوران و نیز تأسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها از جمله اقداماتی است که در دبیرخانه مرکزی ایتا قرار است، انجام شود.

«آیدا مهربان» با بیان اینکه این مرکز فرهنگی، مکانی برای استقرار نمایندگان سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان است، اظهار کرد: این فضا در مساحتی حدودی 400 متر مربع در دو طبقه توسط سازمان عمران شهرداری مشهد بازسازی شده است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شاروالی(شهرداری) مشهد گفت: مزیت اصلی این موسسه، قرابت و ارتباط فرهنگی برای شهر مشهد است که مردم شهر نیز مانند دیپلومات های رسمی می توانند از این ظرفیت ادبی استفاده کنند.

م ح

نظر شما
ارسال نظر